Animaatio



Ohjeita animaatioiden tekoon




STILL-CAMERA-ANIMAATIO



 -      Kuvaa animaation kuvat, eli freimit kameran muistikortille.

-      Kannattaa harjoitusanimaatiota tehdessä valita kameran MENU-valikosta kuvakooksi kaikkein pienin vaihtoehto (QUALITY => JPEG, S3, 720x480p).



-      Kuvaa animaatioosi yksi freimi kerrallaan piirtäen kuvan ottojen välissä vain pieniä muutoksia piirrokseen.

-      Jatka freimien kuvaamista, kunnes animaatio on valmis.

-      Siirrä lopuksi kuvat tietokoneelle (esim. työpöydälle omaan kansioon) USB-kaapelin avulla.





EDITOINTI





-      Käynnistä Adobe Premiere-ohjelma.

-      Luo uusi projekti, ja määrittele sen kehyskooksi aikaisemmin käyttämäsi pikselikoko (esim. 720x480p)

-      Lisää ohjeita projektin luomiseen/ohjelman käyttöön löydät seuraavalta sivulta: http://veilmaisu.blogspot.fi/p/adobe-premiere.html



-      Tuo kuvaamasi freimit tietokoneen työpöydältä videoprojektiisi => ylävalikko => FILE => IMPORT…

-      Etsi Finderin avulla kuvakansiosi => klikkaa kuvalistan ensimmäinen kuva aktiiviseksi.

-      Klikkaa tämän jälkeen Finder-ikkunan alaosassa oleva IMAGE SEQUENCE -kohta aktiiviseksi => IMPORT => kuvat muodostavat projektisi klippikirjastoon (vas. alakulma) valmiiksi animoidun videoklipin, jonka voit tämän jälkeen raahata projektisi aikajanalle.



-      Ohjeet animaation eksportointiin ja videoklipin editointiin, kuten sen nopeuttamiseen/pidentämiseen, löydät aikaisemmin mainitulta nettisivulta.






iSTOPMOTION-ANIMAATIO


-       Kytke kamera tietokoneeseen HDMI/USB-kaapelin avulla.
-       Käynnistä iStopMotion-ohjelma.

-       Nimeä uusi iStopMotion-elokuvasi, määrittele tallennuspaikka (esim. Työpöytä), sekä tallennusformaatti => PRESET => esim. DV PAL, sekä FRAME RATE => 12 FPS
-       Valitse ohjelman työskentelyikkunan oikeasta yläkulmasta kuvalähteeksi SOURCE => DEVICE käyttämäsi videokamera (usein vaihtoehdoista kaikkein alimmaisena)
-       Kun olet saanut yhteyden kameraan, sen kuvausnäkymän (pidä huoli, ettei linssinsuojus ole tässä vaiheessa kamerassa paikoillaan ;-) tulisi näkyä esikatselu-ikkunassa.

-       Jos olet animaation kuvaamisen aloittavassa ryhmässä, aloita kuvaaminen kuvaamalla ensin n.10 freimiä elokuvan ”kärsää” eli sellaista kuvamateriaalia, joissa ei tapahdu vielä mitään.
-       Kuvaa yksi freimi kerrallaan painaen tietokoneen näppäimistön VÄLILYÖNTI-painiketta.
-       Kuvaamasi freimit koostuvat ohjelma-ikkunan alaosassa olevalle aikajanalle.

-       Aloita itse animaatiotarinan ”esittäminen” kärsän kuvaamisen jälkeen. Liikuta animaatiohahmoja ja -lavasteita vain vähän kerrallaan. Ota liikuttelun välissä aina yksi kuva, eli freimi.
-       Kun seuraat iStopMotion-ohjelman esikatseluikkunaa, huomaat että ohjelma näyttää siinä samanaikaisesti sekä kameran näkymää, että myös viimeksi kuvaamasi freimin ”haamukuvan”. Tämä haamukuva auttaa sinua liikuttelemaan animaatiohahmoja vain vään kerrallaan.

-       Jos haluat katsoa kuvaamaasi animaatiota kesken kuvausten, klikkaa animaation ensimmäistä freimiä, ja sen jälkeen aikajanan yllä olevaa PLAY-painiketta.
-       Jos et ole tyytyväinen kuvaamaasi freimiin, voit poistaa sen aikajanalta klikkaamalla freimin aktiiviseksi => EDIT => CUT
-       Jos olet animaatiokuvauksen lopettavassa ryhmässä, kuvaa animaatioon ”häntä”, eli n. 10 freimin verran kuvamateriaalia, jossa kärsän tavoin ei tapahdu mitään.

-       Tuo tekemäsi valmis iStopMotion-elokuva Adobe Premiere/iMovie-ohjelmaan: Ohjeita ohjelmien käyttöön löydät seuraavilta nettisivuilta:


  




PHOTOSHOP-ANIMAATIO





-       Luo kuvatiedosto, jonka pikselikoko on esim. 400x400 pikseliä.

-       Jos teet animaation nettikäyttöön, valitse resoluutioksi 72.



-       Luo taustatason päälle uusi taso (tulisi olla läpinäkyvä).

-       Päätä, millaisen hahmon, esineen yms. piirrät animaatioosi.

-       Aloita hahmon piirtäminen juuri luomallesi, uudelle tasolle. Piirrä hahmoa ensin vain vähän esim. kynätyökalua käyttäen.

-       Kopioi piirroksen sisältävä taso uudeksi tasoksi (pikanäppäin CMD + J), ja jatka hahmon asteittaista (vähän kerrallaan) piirtämistä.

-       Luo taas uusi taso kopioimalla edellinen taso, ja kasvata hahmon kokoa entisestään.

-       Luo taas uusi taso kopioimalla edellinen taso jne.



-       Avaa Photoshopin ANIMAATIO-PALETTI: Ylävalikko => Window => Workspace => Motion => animaatio-paletti ilmestyy kuvaikkunan alapuolelle.

-       Klikkaa sitten Animaatio-paletissa olevaa nuolinäppäintä, ja valitse CREATE FRAME ANIMATION

-       Klikkaa tämän jälkeen vielä CREATE FRAME ANIMATION -näppäin aktiiviseksi

-       Tuo tekemäsi tasot animaatio-paletin aikajanalle klikkaamalla ensin Tasot-paletista kaikki tekemäsi tasot aktiiviseksi (klikkaa ensin taustatasoa ja sitten viimeiseksi luomaasi tasoa SHIFT-näppäin, eli ylänuolinäppäin pohjassa).

-       Klikkaa sitten animaatio-paletin MENU (paletin oikeassa yläkulmassa oleva nuolipainike) auki => MAKE FRAMES FROM LAYERS



-       Nyt valitsemasi tasot esiintyvät animaatio-paletissa freimeinä.

-       Liitä taustataso/freimi kaikkien freimejen taustaksi animaatio-paletin MENUsta: klikkaan ensin taustataso Tasot-paletista aktiiviseksi => MENU => MATCH LAYER ACROSS FRAMES

-       Voit katsoa tekemäsi animaation animaatio-paletin PLAY-painikkeella.

-       Mikäli haluat muuttaa yhden freimin kestoa animaatiossa, klikkaa kyseisen freimin alla olevaa aikamäärettä, ja valitse uusi kestoaika.

-       Mikäli haluat muuttaa kaikkien freimien keston yhdellä kertaa, valitse kaikki freimit aktiiviseksi, klikkaa yhden freimin aikamäärettä, ja muuta aika => kaikkien freimien aikamääreet muuttuvat.







-       Tallenna animaatiosi GIF-animaatioksi:



1.    Ylävalikko => FILE => SAVE FOR WEB AND DEVICES

2.    Määrittele kuvan tiedostoformaatiksi GIF

3.    Tallenna animaatio SAVE-painikkesta (ei DONE)





-       Voit katsoa tallentamasi GIF-animaation esim. web-selaimella:



1.    Klikkaa tallentamaasi GIF-tiedostoa CTRL-näppäin pohjassa => OPEN WITH => valitse selain (esim. Safari)







MANUAALINEN PIIRROSANIMAATIO


-       Valitse animoitavaksi jokin lyhyt ja yksinkertainen liikerata (esim. silmä sulkeutuu/avautuu)
-       Piirrä A4-kokoiselle paperille liikkeen aloituskuva (esim. kiinni oleva silmä)
-       Ota sitten käyttöön valopöytä. Tuo tekemäsi aloituskuva valopöydälle, ja kohdista sen päälle, täsmälleen samaan paikkaan toinen, puhdas A4.
-       Piirrä valitsemasi liikkeen lopetuskuva (esim. auki oleva silmä) samaan kohtaan paperia, jossa alla oleva aloituskuva sijaitsee.
-       Tuo tämän jälkeen näiden paperien päälle vielä kolmas, puhdas A4, johon piirrät liikkeen keskivaiheen kuvan alla olevien aloitus- ja lopetus-kuvien avulla. Muista jälleen paperin kohdistaminen!
-       Jos aikaa riittää, voit näiden kolmen kuvan alulla piirtää myös kaksi muuta liikeradan välivaihetta (alku-keskivaihe, keskivaihe-loppu)
-       Skannaa kuvat niin, että kuvatiedostot ovat mitoiltaan samankokoisia, ja että kuvissa oleva asia/esine (esim. silmä) pysyyn jokaisessa kohdistettuna samaan paikkaan.
-       Animoi kuvat joko Adobe Photoshopissa, Premieressä tai iStopMotion-ohjelmassa, ja tallenna kuvat videoksi.







 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti