Ohjeita animaatioiden tekoon
STILL-CAMERA-ANIMAATIO
-
Kuvaa
animaation kuvat, eli freimit kameran muistikortille.
-
Kannattaa
harjoitusanimaatiota tehdessä valita kameran MENU-valikosta kuvakooksi kaikkein
pienin vaihtoehto (QUALITY => JPEG, S3, 720x480p).
-
Kuvaa
animaatioosi yksi freimi kerrallaan piirtäen kuvan ottojen välissä vain pieniä
muutoksia piirrokseen.
-
Jatka
freimien kuvaamista, kunnes animaatio on valmis.
-
Siirrä
lopuksi kuvat tietokoneelle (esim. työpöydälle omaan kansioon) USB-kaapelin
avulla.
EDITOINTI
-
Käynnistä
Adobe Premiere-ohjelma.
-
Luo
uusi projekti, ja määrittele sen kehyskooksi aikaisemmin käyttämäsi pikselikoko
(esim. 720x480p)
-
Lisää
ohjeita projektin luomiseen/ohjelman käyttöön löydät seuraavalta sivulta: http://veilmaisu.blogspot.fi/p/adobe-premiere.html
-
Tuo
kuvaamasi freimit tietokoneen työpöydältä videoprojektiisi => ylävalikko
=> FILE => IMPORT…
-
Etsi
Finderin avulla kuvakansiosi => klikkaa kuvalistan ensimmäinen kuva aktiiviseksi.
-
Klikkaa
tämän jälkeen Finder-ikkunan alaosassa oleva IMAGE SEQUENCE -kohta aktiiviseksi
=> IMPORT => kuvat muodostavat projektisi klippikirjastoon (vas.
alakulma) valmiiksi animoidun videoklipin, jonka voit tämän jälkeen raahata
projektisi aikajanalle.
-
Ohjeet
animaation eksportointiin ja videoklipin editointiin, kuten sen nopeuttamiseen/pidentämiseen,
löydät aikaisemmin mainitulta nettisivulta.
iSTOPMOTION-ANIMAATIO
-
Kytke
kamera tietokoneeseen HDMI/USB-kaapelin avulla.
-
Käynnistä
iStopMotion-ohjelma.
-
Nimeä
uusi iStopMotion-elokuvasi, määrittele tallennuspaikka (esim. Työpöytä), sekä
tallennusformaatti => PRESET => esim. DV PAL, sekä FRAME RATE => 12
FPS
-
Valitse
ohjelman työskentelyikkunan oikeasta yläkulmasta kuvalähteeksi SOURCE =>
DEVICE käyttämäsi videokamera (usein vaihtoehdoista kaikkein alimmaisena)
-
Kun
olet saanut yhteyden kameraan, sen kuvausnäkymän (pidä huoli, ettei
linssinsuojus ole tässä vaiheessa kamerassa paikoillaan ;-) tulisi näkyä
esikatselu-ikkunassa.
-
Jos
olet animaation kuvaamisen aloittavassa ryhmässä, aloita kuvaaminen kuvaamalla
ensin n.10 freimiä elokuvan ”kärsää” eli sellaista kuvamateriaalia, joissa ei
tapahdu vielä mitään.
-
Kuvaa
yksi freimi kerrallaan painaen tietokoneen näppäimistön VÄLILYÖNTI-painiketta.
-
Kuvaamasi
freimit koostuvat ohjelma-ikkunan alaosassa olevalle aikajanalle.
-
Aloita
itse animaatiotarinan ”esittäminen” kärsän kuvaamisen jälkeen. Liikuta
animaatiohahmoja ja -lavasteita vain vähän kerrallaan. Ota liikuttelun välissä
aina yksi kuva, eli freimi.
-
Kun
seuraat iStopMotion-ohjelman esikatseluikkunaa, huomaat että ohjelma näyttää
siinä samanaikaisesti sekä kameran näkymää, että myös viimeksi kuvaamasi
freimin ”haamukuvan”. Tämä haamukuva auttaa sinua liikuttelemaan
animaatiohahmoja vain vään kerrallaan.
-
Jos
haluat katsoa kuvaamaasi animaatiota kesken kuvausten, klikkaa animaation
ensimmäistä freimiä, ja sen jälkeen aikajanan yllä olevaa PLAY-painiketta.
-
Jos
et ole tyytyväinen kuvaamaasi freimiin, voit poistaa sen aikajanalta
klikkaamalla freimin aktiiviseksi => EDIT => CUT
-
Jos
olet animaatiokuvauksen lopettavassa ryhmässä, kuvaa animaatioon ”häntä”, eli
n. 10 freimin verran kuvamateriaalia, jossa kärsän tavoin ei tapahdu mitään.
-
Tuo
tekemäsi valmis iStopMotion-elokuva Adobe Premiere/iMovie-ohjelmaan: Ohjeita
ohjelmien käyttöön löydät seuraavilta nettisivuilta:
PHOTOSHOP-ANIMAATIO
-
Luo
kuvatiedosto, jonka pikselikoko on esim. 400x400 pikseliä.
-
Jos
teet animaation nettikäyttöön, valitse resoluutioksi 72.
-
Luo
taustatason päälle uusi taso (tulisi olla läpinäkyvä).
-
Päätä,
millaisen hahmon, esineen yms. piirrät animaatioosi.
-
Aloita
hahmon piirtäminen juuri luomallesi, uudelle tasolle. Piirrä hahmoa ensin vain
vähän esim. kynätyökalua käyttäen.
-
Kopioi
piirroksen sisältävä taso uudeksi tasoksi (pikanäppäin CMD + J), ja jatka
hahmon asteittaista (vähän kerrallaan) piirtämistä.
-
Luo
taas uusi taso kopioimalla edellinen taso, ja kasvata hahmon kokoa entisestään.
-
Luo
taas uusi taso kopioimalla edellinen taso jne.
-
Avaa
Photoshopin ANIMAATIO-PALETTI: Ylävalikko => Window => Workspace =>
Motion => animaatio-paletti ilmestyy kuvaikkunan alapuolelle.
-
Klikkaa
sitten Animaatio-paletissa olevaa nuolinäppäintä, ja valitse CREATE FRAME
ANIMATION
-
Klikkaa
tämän jälkeen vielä CREATE FRAME ANIMATION -näppäin aktiiviseksi
-
Tuo
tekemäsi tasot animaatio-paletin aikajanalle klikkaamalla ensin Tasot-paletista
kaikki tekemäsi tasot aktiiviseksi (klikkaa ensin taustatasoa ja sitten
viimeiseksi luomaasi tasoa SHIFT-näppäin, eli ylänuolinäppäin pohjassa).
-
Klikkaa
sitten animaatio-paletin MENU (paletin oikeassa yläkulmassa oleva nuolipainike)
auki => MAKE FRAMES FROM LAYERS
-
Nyt
valitsemasi tasot esiintyvät animaatio-paletissa freimeinä.
-
Liitä
taustataso/freimi kaikkien freimejen taustaksi animaatio-paletin MENUsta:
klikkaan ensin taustataso Tasot-paletista aktiiviseksi => MENU => MATCH
LAYER ACROSS FRAMES
-
Voit
katsoa tekemäsi animaation animaatio-paletin PLAY-painikkeella.
-
Mikäli
haluat muuttaa yhden freimin kestoa animaatiossa, klikkaa kyseisen freimin alla
olevaa aikamäärettä, ja valitse uusi kestoaika.
-
Mikäli
haluat muuttaa kaikkien freimien keston yhdellä kertaa, valitse kaikki freimit
aktiiviseksi, klikkaa yhden freimin aikamäärettä, ja muuta aika => kaikkien
freimien aikamääreet muuttuvat.
-
Tallenna
animaatiosi GIF-animaatioksi:
1.
Ylävalikko
=> FILE => SAVE FOR WEB AND DEVICES
2.
Määrittele
kuvan tiedostoformaatiksi GIF
3.
Tallenna
animaatio SAVE-painikkesta (ei DONE)
-
Voit
katsoa tallentamasi GIF-animaation esim. web-selaimella:
1.
Klikkaa
tallentamaasi GIF-tiedostoa CTRL-näppäin pohjassa => OPEN WITH => valitse
selain (esim. Safari)
MANUAALINEN PIIRROSANIMAATIO
-
Valitse
animoitavaksi jokin lyhyt ja yksinkertainen liikerata (esim. silmä
sulkeutuu/avautuu)
-
Piirrä
A4-kokoiselle paperille liikkeen aloituskuva (esim. kiinni oleva silmä)
-
Ota
sitten käyttöön valopöytä. Tuo tekemäsi aloituskuva valopöydälle, ja kohdista
sen päälle, täsmälleen samaan paikkaan toinen, puhdas A4.
-
Piirrä
valitsemasi liikkeen lopetuskuva (esim. auki oleva silmä) samaan kohtaan
paperia, jossa alla oleva aloituskuva sijaitsee.
-
Tuo
tämän jälkeen näiden paperien päälle vielä kolmas, puhdas A4, johon piirrät
liikkeen keskivaiheen kuvan alla olevien aloitus- ja lopetus-kuvien avulla. Muista
jälleen paperin kohdistaminen!
-
Jos
aikaa riittää, voit näiden kolmen kuvan alulla piirtää myös kaksi muuta
liikeradan välivaihetta (alku-keskivaihe, keskivaihe-loppu)
-
Skannaa
kuvat niin, että kuvatiedostot ovat mitoiltaan samankokoisia, ja että kuvissa
oleva asia/esine (esim. silmä) pysyyn jokaisessa kohdistettuna samaan paikkaan.
-
Animoi
kuvat joko Adobe Photoshopissa, Premieressä tai iStopMotion-ohjelmassa, ja
tallenna kuvat videoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti